Sunday, January 9, 2011

Berjiwa Besar

Ulama' ada bermadah " Membangunkan Syariat biarlah atas dasar Iman dan Taqwa bukan atas dasar desakan orang atau terdesak dengan masalah kerana Syariat itu tuntutan Allah bukan tuntutan manusia dan kehidupan " 


Ulama' mengingatkan lagi " Janganlah rukun Iman dan rukun Islam dihurai sebagai ilmu dan falsafah sahaja, ia memerlukan penghayatan dan amalan yang berterusan untuk memberi kesan kepada jiwa dan kehidupan "


Manusia dan masalah sama seperti manusia dan anggota lahir. Tiada siapa yang meminta kejadian rupa paras kita seperti yang kita ada kini. Ertinya bukan kehendak kita, tetapi kita mesti terima seadanya. Tidak ada manusia yang meminta masalah, namun tidak ada manusia yang dapat lepas dari masalah. Manusia hanya perlu menghindari masalah dan jangan mencetus masalah. Bukan semua masalah perlu diselesaikan. Oleh itu masalah Allah datangkan mengikut keupayaan jiwa seseorang. Namun orang yang berjiwa besar, masalah yang besar menimpanya dirasakan bagaikan tiada apa-apa masalah dalam hidupnya. Bahkan semua masalah itu dirasakannya sebagai satu keuntungan, maka hidupnya tenang, bahagia, sejahtera, ceria, dan sentiasa gembira.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment