Monday, January 3, 2011

INGATAN DI TAHUN BARU

Assalamualaikum wrh. wkt.,

Ramai pejuang kebenaran menyuarakan kepada kita ,"Kembalilah kepada Agama, ayuh tegakkan Al Quran dan Sunnah, Ambillah Islam sebagai cara hidup". tapi adakah kita sedar apa yang kita lafazkan? adakah kita benar-benar tahu apa yang dikatakan kembali kepada Agama itu? Sahabat, memahami agama adalah memahami isi Al Quran dan Hadis Rasulullah saw. Apakah didikan dan pelajaran yang terhimpun didalam Al Quran dan Hadis itu jika bukan Ilmu berkaitan ketauhidan (Ilmu Tauhid / Usuluddin), ilmu berkaitan pengamalan dalam agama (Feqah / Fiqih), dan ilmu berkaitan penjagaan hati (Tasawwuf). Ingin saya tegaskan, memahami ketiga-tiga ilmu inilah yang dikatakan memahami Agama. Sudahkah kita memahami isi kandungan agama kita? Ayuh kita fikirkan sejenak. dalam Ilmu Tauhid ada berapa hukum yang perlu kita faham? dalam ilmu Feqah ada berapa rubuk ilmu yang kita kena ketahui? sementara dalam ilmu Tasawwuf pula ada berapa penyakit hati yang mesti kita didik? Lantaran itu jangan kita mengeluh jika kita tidak mendapat bantuan Allah. Sebelum kita pergi lebih jauh lagi, kita sendiri masih belum mengenali diri kita yang sebenar-benarnya. Sesunguhnya Manusia itu sendiri terdiri dari empat (4) unsur. Empat unsur itu adalah:
1. Jasad.
2. Akal
3. Nafsu.
4. Roh.

InsyaAllah untuk kali ini saya suka menghuraikan tentang empat (4) unsur manusia itu dahulu. Mudah-mudahan saya akan bertambah faham dengan apa yang saya akan sampaikan.
1. Jasad - Ia memerlukan penjagaan yang rapi dari sudut kebersihan dan kesihatan. Jasad perlu kepada kesucian makanan dan kecergasan tubuh badan. Apabila Jasad kita sihat, kita senang untuk beribadah, sama ada ibadah khusus ataupun ibadah umum. sama ada ibadah kepada Khaliq atau ibadah sesama manusia (Hablimminallah atau Hablumminannas).
2. Akal: Akal manusia itu pula terbahagi kepada enam (6) peringkat;
a. Akal bodoh.
b. Akal lemah.
c. Akal biasa.
d. Akal cerdik biasa.
e. Akal genius.
f. Fathanah.

Inilah enam pringkat akal. Persoalannya kita diperingkat yang mana? Sementara Nafsu pula satu hal yang perlu diberi perhatian serius. Terdapat tujuh (7) peringkat nafsu:
a. Amarah.
b. Lawwamah.
c. Mulhammah.
d. Mutmainnah.
e. Radhiah.
f. Mardhiah.
g. Kamillah.

Akhirnya, sudahkah kita kenal roh kita? Roh ada 4 bahagian pula,
1. Roh yang hitam legam
2. Roh yang Kelabu
3. Roh yang bersih
4. Roh yang bercahaya.

Renungkanlah wahai sahabat-sahabat ku. Di manakah kita? Sudah Fahamkah kita dengan Agama kita? atau kita akan jadi apa? Malanglah jika kita menjadi orang yang tidak teringat mati, tatkala melihat orang mati kerana ini bermakna orang itu jiwanya telah mati sebelum mati. Mungkinkah kita akan menjadi seperti fitrah bila kita lahir kita akan menangis dan meraka yang melihat kita akan tersenyum dan apabila kita pergi kembali kehadrat Ilahi orang yang menziarahi kita akan menangis sedangkan kita akan tersenyum gembira. Wallahualam

No comments:

Post a Comment